خانه » ادوبی ایر » بهینه سازی فلش – کاهش حجم فلش

بهینه سازی فلش – کاهش حجم فلش

بهینه سازی فلش – کاهش حجم فلش

این مطلب از سری مطالب بهینه سازی فلش می باشد و سعی می کنیم در این مطلب مواردی را معرفی کنیم که با انجام این موارد حجم نهایی پروژه فلش را کاهش دهید. در اینجا پیشنهاد می کنم که مطالب قبلی این سری آموزشی را مطالعه کنید.

کاهش حجم  با استفاده از تصاویر برداری (وکتور) :

سعی کنید به جای استفاده از تصاویر Bitmap از تصاویر وکتوری استفاده کنید ، این کار یکی از روش هایی هست که تاثیر زیادی بر پروژه شما خواهد داشت، البته سعی کنید در این روش زیاده روی نکنید ، زیرا در مواردی از تصاویر وکتوری آنقدر روی ریزه کاری ها، کار شده است و لایه های مختلف دارد که حتی حجم آن از نمونه های رستر (Bitmap) آن هم حجم بیشتری دارد. در این موارد می بایست از بخش Optimize فلش (Modify->Shape->Optimize ) استفاده کنید و نمونه را تا حدی که ظاهر کلی را از دست ندهد فشرده سازی کنید و لایه هایی نمایش داده نمی شود را کلا حذف کنید. در مواردی شاید لازم باشد که تصویر وکتوری وارد شده را Break کنید تا به یک Shape تبدیل شود.

iflashlord_opt_1

کاهش حجم توسط برش تصاویر Bitmap در سایز مورد نیاز:

اگر لازم هست که تصاویر رستر (Raster)  استفاده کنید، می بایست آن را در سایزی که می خواهید استفاده کنید، برش دهید و علاوه بر آن فشرده سازی را هم انجام دهید. و هیچ وقت تصویری بزرگ را در فلش وارد نکنید تا بخواهید آن را توسط تغییر سایز و scale کردن به سایز دلخواه برسانید. در نسخه های جدید فلش امکان برش به نحوی قرار داده شده است که می تواند کار شما را سریع تر کند. برای این کار ابتدا یک تصویر را در هر سایزی هست وارد فلش کنید و سپس توسط break کردن Ctrl+B آن را به حالت Shape در بیاورید حال بخشی که می خواهید را توسط ابزار Select انتخاب کنید و روی بخش انتخاب شده راست کلیک کنید و گزینه (Convert to Bitmap) را انتخاب کنید. حال شما یک تصویر Bitmap در سایز مورد نظر دارید که در کتابخانه هم به آن دسترسی دارید، این تصویر در کتابخانه به صورت پیش فرض نام آن Bitmap به همراه شماره نام گزاری می شود.

iflashlord_opt_2

کاهش حجم توسط فشرده سازی Bitmap در برنامه فلش :

برای این کار روی تصویر در کتابخانه فلش (Library) راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب کنید، در پنجره ای که باز می شود، گزینه Compression را روی Photo (JPEG) قرار دهید و گزینه Quality را روی Custom قرار دهید و آن را کاهش دهید تا به حجم و کیفیت مورد نظر برسید. حجم در بخش زیرین نمایش داده می شود و پیش نمایش تصویر در سمت چپ در اختیار شما می باشد. در نسخه های جدید تر فلش گزینه Enable deblocking هم وجود دارد که به کیفیت بهتر در فشرده سازی های زیاد کمک می کند.

iflashlord_opt_3

در نسخه های جدید تر فلش امکان انتخاب چند گزینه در کتابخانه فلش و اعمال فشرده سازی به همه را به شما می دهد که با انتخاب چند مورد و راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Properties می توانید به آن دسترسی داشته باشید.

iflashlord_opt_4

اگر می خواهید به کل تصاویر قبل از اعمال به صورت تک تک یا گروهی فشرده سازی را اعمال کنید می توانید از بخش Publish Setting هم استفاده کنید.

iflashlord_opt_6

 

کاهش حجم توسط فشرده سازی Bitmap در برنامه های جانبی :

برنامه های خوبی برای فشرده سازی تصاویر وجود دارد که در برخی موارد به صورت های خوبی تصاویر را با کاهش کیفیت قابل قبول و خوبی کاهش حجم می دهند، استفاده از این برنامه می تواند بسیار خوب باشد. برنامه های مثل Adobe Firework , Adobe Photoshop از خانواده ادوبی هم به شما برای این فشرده سازی ها و ویرایش و برش تصاویر کمک شایانی می کند و این امر می تواند در کاهش حجم نهایی پروژه شما تاثیر داشته باشد. البته اگر حتی فشرده سازی را با برنامه های جانبی انجام داده اید مرحله فشرده سازی در برنامه فلش را هم انجام دهید و نتیجه را برسی کنید. در زیر تصویری از برنامه Adobe Firework قرار داده شده است که در بخش خروجی گرفتن از تصویر امکان فشرده سازی با فرمت های مختلف را در اختیار شما قرار می دهد. برای دسترسی سریع به این بخش در این برنامه از کلید های میان بر Ctrl+ Shift + X استفاده کنید.

iflashlord_opt_5

کاهش حجم توسط متد فشرده سازی فلش :

فلش در بخش Publish Setting گزینه ای با عنوان Compress Movie دارد که با فعال سازی آن امکان انتخاب نوع فشرده سازی را دارید. برای نسخه های فلش پلیر قبل از ۱۱ شما امکان انتخاب نوع Deflate را دارید و از نسخه فلش پلیر ۱۱ به بعد استاندارد فشرده سازی جدیدی با نام LZMA افزوده شده است. LZMA فشرده سازی به مراتب بیشتر از Deflate در اختیار شما قرار می دهد. در صورتی که می خواهید از فلش پلیر پایین از ۱۱ استفاده کنید هم فعال کردن  گزینه Deflate هم تاثیر خوبی دارد. هر چند که به اندازه LZMA در حجم نهایی تاثیر ندارد.

iflashlord_opt_7

کاهش حجم توسط فشرده سازی فایل صوتی :

در صورتی که در پروژه خود از فایل های صوتی استفاده می کنید ، بهتر هست قبل از استفاده از آنها، فشرده سازی را در برنامه ویرایش فایل صوتی انجام دهید. البته فلش این امکان را به شما می دهد که فایل فشرده نشده صوتی را درون فلش فشرده سازی کنید ولی بنده پیشنهاد می کنم در صورت امکان ابتدا فشرده سازی را توسط برنامه جانبی انجام دهید و سپس توسط فلش فشرده سازی نهایی را در صورت لزوم انجام دهید. طبیعتا فایل های mp3 فشرده شده هستند و فلش فشرده سازی را با کاهش کیفیت انجام خواهد داد ولی در صورتی که فایل شما wav باشد فلش می تواند فشرده سازی آن را برای شما انجام دهد و البته روی کاهش کیفیت نیز کنترل داشته باشد. زمانی که فایلی را وارد فلش می کنید در بخش کتابخانه فلش با راست کلیک بر روی آن و انتخاب Properties  امکان فشرده سازی آن را خواهید داشت.

iflashlord_opt_8شما می توانید نوع فشرده سازی مورد نظر را انتخاب کنید در نمونه ما حالت Mp3 را انتخاب می کنیم با توجه به نوع فشرده سازی گزینه های در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید توسط آن کیفیت صدا را کاهش دهید. برای مثال در حالت Mp3  موارد Bit rate و Quality در اختیار ما قرار داده می شود که با تغییر آنها اطلاعات مربوطه به مقدار فشرده سازی در بخش زیرین برای شما نمایش داده می شود.

iflashlord_opt_9

در ضمن اگر شما فایل را از کتابخانه به استیج بکشید و یا در بخش خصوصیت یک فریم فایل صدای مربوطه را که در کتابخانه موجود هست انتخاب کنید می توانید آن را ویرایش کرده و تنها از بخشی از آن استفاده کنید که نیاز دارید. برای ویرایش روی فریمی که در آن بخشی از صدا وجود دارد کلیک کنید و پانل خصوصیات (Properties  ) را مشاهده کنید.

iflashlord_opt_10

با کلیک بر روی نماد ویرایش در بخش Effect بخشی برای ویرایش صدا برای شما باز می شود (در تصویر بخش سمت چپ) که با جا به جایی بخش وسطی آن می توانید شروع و پایان صوت را مشخص کنید و با کنترلر های که با کلیک بر روی خط موجود در فضا های سفید در اختیار شما قرار داده می شود می توانید ولوم صدا را تنظیم کنید، مثلا می توانید پایان صدا را با یک شیب ملایم به پایین ترین سطح برسانید تا صدای شما کم کم قطع شود و یا از نمونه های آماده شده که در بخش Effect استفاده کنید. وقتی بخشی از صدا را توسط این روش استفاده کنید، باعث می شود که کل فایل صوتی پیوست خروجی شما نشود و همین امکان می توانید کاهش بسزایی در حجم نهایی پروژه شما داشته باشد.

 

کاهش حجم توسط استفاده از فونت های سیستمی :

تا جایی که می توانید از فونت های سیستمی استفاده کنید با این کار فونت از سیستم کاربر خوانده می شود و حجم کمتری برای نمایش در نظر گرفته می شود برای این کار از تکست فیلد به صورت داینامیک استفاده کنید. در حال عادی وقتی متنی را به صورت Static استفاده می کنید فونت مربوطه و تمام کاراکتر هایی که استفاده می کنید پیوست پروژه می شود.
حال نکته مهم دیگر این هست که تا می توانید از فونت های کمتری استفاده کنید، اگر چند فونت را استفاده کنید برای کاراکتر های استفاده شده برای هر فونت به صورت مجزا حجم پروژه افزوده می شود. در مواقعی که لازم هست از فونت های زیادی استفاده کنید شاید بهتر باشد که همه متون را break کنید ( این کار را توسط Ctrl+B می توانید انجام دهید) و این کار را تکرار کنید تا متون به Shape تبدیل شود. البته باید تست کنید که این کار در نمونه شما حجم را کاهش می دهد یا افزایش.

 

کاهش حجم توسط استفاده از یک Bitmap به جای چند Bitmap :

همان طور که می دانید هر تصویر اطلاعاتی هم شامل خصوصیاتش را هم شامل می شود حال اگر به جای این که چندین تصویر وارد فلش کنید، آنها را در برنامه های جانبی گرافیکی به یک تصویر تبدیل کنید و در فلش تصویر را با استفاده از ماسک یا Break کردن و برش به چند تصویر تبدیل کنید و استفاده کنید. می توانید تاثیر خوبی در حجم نهایی ایجاد کنید.

 

کاهش حجم توسط استفاده دوباره از اشیاء :

تا می توانید از شی های ساخته شده استفاده دوباره انجام دهید ، و تا می توانید شی جدید استفاده نکنید، مثلا یک دایره سبز دارید حال می خواهید در جایی دیگر از یک دایره سیاه استفاده کنید اگر با استفاده از Color Effect همان شی را استفاده کرده و رنگ آن را تغییر دهید. با این کار می توانید حجم را تا حدی کاهش دهید.

 

کاهش حجم توسط استفاده درست از نوع شی :

سعی کنید که برای شی هایی که حرکتی ندارند و نمی خواهید به آن رویدادی اعمال کنید از نوع Shape استفاده کنید و برای شی هایی که قرار هست انیمیتی در آن باشد و یا رویدادی به آن اعمال کنید از نوع MovieClip و برای شی که مخصوص دکمه است از شی Button استفاده کنید.

کاهش حجم توسط استفاده از برنامه های جانبی :

برنامه هایی هم وجود دارد که تعدادی از کارها را به صورت خودکار انجام می دهد و فایل نهایی را در اختیار شما قرار می دهد. از این دست برنامه ها مثلا می توان Flash Optimizer را نام برد. برای آشنایی با برنامه دیگر می توانید در وب جستجو کنید.

 

اگر شما هم از روشی برای کاهش حجم پروژه فلش استفاده می کنید، می توانید در اینجا برای استفاده همه دوستان به اشتراک بگزارید.

 

موفق و پیروز باشید

 

Print Friendly
تگ ها :
پیوند مطلب قبلی
پیوند مطلب بعدی

درباره بهروز پولادرگ

متولد : ۵ مرداد سال ۱۳۶۷ ، حرفه : ادوبی فلش ، برنامه نویسی و طراحی وب ، طراحی گرافیک ، مالتی مدیا ، نرم افزار های تحت وب

6 نظر

  1. سلام استاد، با چه کدی میشه tlf رو به input text تبدیل کرد.

  2. سلام .دوست عزیز میدونم اینجا جاش نیست اما دیونه شدم انقدر گشتم.لطفا راهنماییم کن.ممنون.
    ن یه پروژه مالتی مدیا دارم که میخوام اونو با فلش بسازم .یه چیزیایی بلدم اما کد نویسی نه .پروژه م اینجوریه که:
    ۱-تو صفحه اول یه اینترو داشته باشم که وارد بشه .اینو بلدم با افترافکت بسازم اما نمیدونم چه جوری یه باتون بزارمکه وارد برنامه بشه نه اینکه کاربر صبر کنه تا تمموم بشه .

    ۲-تو صفحه دوم ۳ تا باتون دارم که هر کدوم وارد صفحه ای جدا میشه .حالا مسایل اصلیمو میگم اول اینکه: وقتی موس میره رو باتون یه عکسی در کنار صفحه نشون بدهو یه تغییری در خود باتون ایجاد بشه مثلا باتون کمرنگ بشه یا … (اینو بلد نیستم .کدش جایی هست و نحوه ی اضافه کردنش)

    دوم اینکه تو این صفحه میخوام بکگراندم یکم متحرک باشه مثلا از بالاش ابری رد بشه .اینو باید با همون خوده فلش بسازم درسته؟.با موشن تویی و …

    سوم و خیلی مهم اینه که آیا باید برای هر صفحه م یک scene بسازم ؟یعنی هر باتونی که میزنم میره صفه بعد یه سکانس جدید ایجاد کنم ؟پ

    چهارم و خیلی خیلی مهم اینه که چطور به خود صفحه که میره بعد افکت بدم مثلا نمیخوام یدفه صفحه بعد بیاد یه افکتی یه تغییری تو صفحه ایجاد بشه ،مثلا صفحه ورق بخوره یا مثلا بچرخه یا …
    تویه صفحه هم میخوام منو داشته باشم که آبشاری باشه و یک اسکرول بار برای قرار دادن متن.
    ممنون میشم کمکم کنید خیلی نیاز دارم و پروژه های زیادی رو دیدم اما نمیدونم چطور بسازم و اینکه نمیدونم پروژه های اماده رو چطور باید تغییر بدم.

    اگهخ منبع برای یادگیری اعم از فیلم و عکس و هرچی دارید بهم بدید .ترو خدا .ممنون

    • سلام

      ۱ – به راحتی می توانید مثلا اینترو را در فریم یک قرار دهید درون یک شی MovieClip حال اگر به فریم دو بروید دیگر اینترو را نخواهید داشت
      البته بهتر هست علاوه بر رفتن به فریم دوم این شی را remove کنید

      ۲- این کار هم با کد امکان پذیر هست که با تعریف رویداد برای زمان قرار گرفتن موس روی شی MouseOver شی مورد نظر خود را نمایان و با تعریف رویداد برای کنار رفتن موس MouseOut شی مخفی شود
      و هم با صورت ساده تر با قرار دادن شی ها در فریم های یک شی Button.
      برای تغییر شکل دکمه نیز مانند نمونه قبلی یکی از دو حالت را دارید

      برای این مورد این متن را در وب جستجو کنید Mouse Event in as3

      3- این را می توانید توسط یک مووی کلیپ انجام دهید که درون آن شی ابر شما مثلا با موشن توین به سمت مورد نظر شما حرکت کند

      ۴ – برای این مورد می توانید در ابتدای هر بخش از شی مووی کلیپ خود افکتی را ایجاد کنید یا از TransitionManager اکشن اسکریپت ۳ استفاده کنید
      برای این مورد این متن را در وب جستجو کنید TransitionManager Class as3

      موفق و پیروز باشید

  3. سلام
    ممنونم که جواب میدید.
    یک سوال داشتم؟
    وقتی درون محیط برنامه فلش یک شی مثل دایره یا اون مربعه که گوشش گرده را درست میکنم خط های دورش زیاد انعطاف ندارند و انگار نقطه نقطه اند و این مشکل موقعی که یک دایره میکشم و با ابزار تبدیل به بیضیش میکنم بیشتر به چشم میخوره. چکار کنم تا کیفیت اشکال بیشتر شود…..
    (خارج از برنامه نویسی میگم.)
    متشکر از وبلاگ خوبتان…

    • سلام

      اگر در بخش نمایش مشکل دارید یا خط دور را حذف کنید یا خط آن را کمی درشت تر کنید

      اگر در خروجی تنظیمات کیفیت (Quality) را روی Best قرار دهید هم تاثیر دارد البته به صورت پیش فرض روی High هست و می بایست درست نمایش دهد

      در ضمن اگر در زمان طراحی می فرمایید می توانید از تنظیمات فلش آن را تغییر دهید تا در زمان طراحی بهتر نمایش داده شود ولی رم و سی پی یو بیشتری در اجرا مصرف می شود

      موفق و پیروز باشید

ارسال جواب

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد.فیلد های اجباری علامت گزاری شده اند *

*

رفتن به بالای صفحه